Hämmenlinnan Rauhanyhdistys ry

Seuratoiminta

Yhdistyksen tärkein tehtävä on järjestää seuroja, joita pidetään tavallisesti sunnuntaisin omalla toimitalolla. Seuroissa lauletaan virsiä ja Siionin lauluja, ja niissä on yksi tai kaksi Raamattuun pohjautuvaa saarnaa, joiden keskeisin sisältö on sanoma syntien anteeksiantamuksesta ja iankaikkisesta elämästä. Seuroja järjestetään myös kirkoissa sekä muissa evankelis-luterilaisen kirkon tiloissa Tarkemmin ajankohdista ja paikoista löytyy tietoa kalenterista. Joitakin omalla toimitalolla järjestettävistä seuroista voit kuunnella internetlähetyksinä .

Lapsille ja nuorille

Raamattuluokat

Alle rippikouluikäiset, 9–15-vuotiaat lapset ja nuoret (3-9 lk), käyvät raamattuluokissa, ja niiden tarkoituksena on syventää varhaisnuorten Raamatun tuntemusta, hoitaa uskoa sekä tukea kotien kristillistä kasvatusta. Raamattuluokat kokoontuvat joka perjantai Rauhanyhdistyksen toimitalolla kouluvuoden aikana. Raamattuluokkaikäisille järjestetään myös iltakyliä kodeissa.

Nuortenillat

Nuortenillat on tarkoitettu rippikoulun käyneille. Nuoria askarruttavia uskon ja elämän kysymyksiä pohditaan nuortenilloissa, joiden tarkoituksena on tukea nuoria Jumalan lapsina. Näihin iltoihin kokoonnutaan kerran pari kuukaudessa kodeissa. Ensin on alustus jostakin aiheesta, ja sitten keskustellaan vapaasti. Aiheita miettii työryhmä, joka kuulee mieluusti palautetta ja toivomuksia kävijöiltä. Tervetuloa nuorteniltoihin!

Nulat

Nula eli nuorten lauantai-ilta on noin kerran kuussa järjestettävä ilta rippikoulun käyneille nuorille, noin 15-19 vuotiaille. Nula pidetään yleensä rauhanyhdistyksellä. Nulassa keskustellaan uskomiseen ja uskovaisena elämiseen liittyvistä kysymyksistä. Illassa on aina myös ohjattua ryhmäyttävää toimintaa, jonka tarkoitus on madaltaa kynnystä tutustua toisiin nuoriin sekä auttaa nuoria löytämään oma paikkansa kotisiionissa. Nula toteutetaan vuorovaikutuksessa nuorten kanssa. Tarjolla on aina myös ilmainen iltapala. Toisinaan tehdään myös retkiä lähiympäristöön tai naapurirauhanyhdistyksille.

Päiväkerhot ja pyhäkoulut

Lapsille Hämeenlinnan Rauhanyhdistyksessä on lapsiparkkikerhoja ja pyhäkouluja. Lauantaisin noin kerran kuussa lapsiparkkikerhoihin osallistuvat 4-7-vuotiaat, ja sunnuntaiseen pyhäkouluun koteihin saapuu vanhempiensa mukana lapsia syli-ikäisestä tokaluokkalaisiin. Ajatuksena näissä on toteuttaa Jeesuksen antamaa opetuskäskyä, ja opettajat uskovat samalla tavalla lasten ja heidän perheidensä kanssa. Pyhäkoulussa on esillä jokin Raamatun kohta, jonka opettaja havainnollistaa ja kertoo mahdollisimman yksinkertaisesti.

Lapsiparkkikerhossa askarrellaan, leikitään, lauletaan, syödään eväitä ja pidetään uskontotuokio, jossa palautetaan mieleen jokin keskeinen uskonasia. Mahdollisuuksien mukaan myös ulkoillaan.

”Lasten kaltaisten on taivasten valtakunta”

Diakoniatyö

Diakonia on yhdessä kulkemista ja arkista auttamista. Vierailemme vanhusten ja sairaiden luona, ja järjestämme seurakyytejä mahdollisuuksien mukaan. Pyydettäessä pyrimme järjestämään lyhytaikaista lastenhoitoapua. Voit myös pyytää vierailua läheisesi luokse esimerkiksi sairaalaan. Sisarpiiriin, miesteniltoihin ja Nähdään taas-kerhoon tullaan keskustelemaan uskon ja elämän asioista, samoin aviopuolisoiden ja kodin iltoihin.

Muu toiminta

Järjestämme Linnan myyjäisiä Siirin toimitalolla sekä sisaryhdistyksissä eri puolilla Suomea toiminnan rahoittamiseen. Tarjolla on ruokaa, leivonnaisia, käsitöitä ja muita tuotteita. Seuraa kalenteriamme ja tule myyjäisostoksille!

Viestintä

Hämeenlinnan rauhanyhdistyksen pääasiallinen viestintäkanava ovat yhdistyksen nettisivut ja Päivämies-lehti.

Jotkut yhdistyksen toiminnassa mukana olevat ihmiset ylläpitävät epävirallisia Whatsapp-ryhmiä. Niihin voi hakeutua esimerkiksi kysymällä ryhmistä yhteydenottopyynnön kautta, jolloin pyyntö ohjataan asianosaisille ihmisille.

Tutustu myös Hämeenlinnan rauhanyhdistyksen historiaan.